Naujienos
|
Dienoraščiai
|
Stiliai
|
Grojaraščiai
Diskusijų temos
|
Kūryba
|
Vartotojai
|
Komentarai
|
Dainų tekstai
|
Gairės
|
|
|
|
Jazz, Fusion, Progressive Rock (rimtosios muzikos naujienos, įspūdžiai, diskusijos)
Susijusi muzika: pasirinkti
Copyright 2001-2024 music.lt. Visos teisės saugomos. Kopijuoti be autorių sutikimo draudžiama.
2007 m. kovo 1 d. 23:29:24
Sąvoka fusion - vienas neaiškiausių dalykų visoje džiazo istorijoje. Džiazo žinovai neretai kaltindavo vieni kitus taikant šį terminą visai ne tiems džiazo reiškiniams apibūdinti ir iškraipant jo prasmę - šiuo atžvilgiu fusion primena tokią sąvoką, kaip mainstream jazz; savo turinio neapibrėžtumu, "išskydusiomis ribomis" tai gali būti panašu į šiandieninį acid jazz. Antra vertus, bandant tikslinti šio reiškinio esmę, išskirti pagrindines jo sudedamąsias dalis, atsiradimo datą imta nukelti vis ankščiau: iš pradžių manyta, kad fusion yra aštuntojo dešimtmečio pradžioje atsiradęs džiazo "nukrypimas", vėliau jo bruožus imta pastebėti septintojo dešimtmečio vidurio ir net šeštojo pabaigos įrašuose. Savaime išplaukia playginimas su tokia kultūrologine sąvoka, kaip postmodernizmas. Iš pradžių manyta, kad tai architektūros stilius - irgi, beje, atsiradęs aštuntąjį dešimtmetį; vėliau postmodernizmu imta vadinti daugelį pokarinio meno, literatūros reiškinių bei filosofinės minties tendencijų, o jų prielaidas įsigudrinta įžvelgti ne tik XX a. pradžioje, bet ir romantizmo, rokoko, vėlivųjų viduramžių epochose - ir taip iki Homero.
Galbūt painiava "užkoduota" jau paties žodžio reikšmėje - tai, ką šis terminas reiškia įprastinėje kalboje: fusion, išvertus iš anglų kalbos - "lydinys". Ko su kuo? (Juk ir pačios džiazo ištakos yra Afrikos ir Europos muzikos lydinys amerikietiškame tautų lydimosi katile.) Vienas iš klasikinių fusion apibrėžimų skelbia, kad tai - "džiazo improvizacijos ir roko skambesio, ritmikos bei energijos lydinys". Tačiau šios krypties lyderiai, maišydami savuosius "kokteilius", dažnai nesitenkindavo šiais dviem komponentais. Įkvėpimo jie taip pat ieškodavo senųjų ir naujųjų kompozitorių kūryboje (Chickas Corea visada dievino Belą Bartoką, Jeanas Lucas Ponty mėgo Amerikos minimalistus), įvairių tautų liaudies muzikoje bei neeuropinių kultūrų muzikinėse tradicijose (ryškus indiškas koloritas Johno McLaughlino vadovaujamo "Shakti", afrikietiškas - Mileso Daviso, Joe Zawinulo kūryboje). Bėgant laikui fusion sąvoka susidrumstė, apaugo papildomomis reikšmėmis. Ja būdavo nusakomas bet kurios rūšies džiazo lydinys su bet kuo - roko, pop, new age, folk ir world muzika: po šiuo skėčiu galėdavo sutilpti kas tik nori: "Shakti" džiazinės ragos, Jameso Bloodo Ulmerio bei Ornette'o Colemano free funk, Stingo turas su Gilo Evanso orkestru. Eikime dar toliau ir šiuo žodžiu pavadinkime Jano Garbareko saksofono vinguriavimų ir "Hilliard-Ensemble" giedamų senųjų sakralinių giesmių dangišką dermę - arba pragarišką free jazz ir death metal mišinį Johno Zorno grupės "Naked City" repertuare. Kodėl ne? Kitas, dar daugiau nesutarimųkeliantis fusion termino reikšmės pasikeitimas (daugelio nuomone, tiesiog jo subanalinimas), yra tai, kad juo imta vadinti gausybę "lengvai klausomos" džiazroko, funk ar smooth jazz produkcijos (Groveris Washingtonas, Kenny G., Davidas Sanbornas ir pan.). Vis dėlto čia sunku nubrėžti aiškias ribas - vien todėl, kad ne vienas fusion atstovas, aštuntąjį dešimtmetį prisidėjęs prie šios krypties suklestėjimo, vėliau komercinės sėkmės sumetimais gerokai "palengvino" savo grojamą muziką (pvz., George'as Bensonas ar tas pats Kenny G.).
Dar vienas painiavos šaltinis - kelių "konkuruojančių" terminų vartojimas: šie terminai gali apimti platesnę ar siauresnę stilių įvairovės sritį palyginti su tuo, kas suprantama kaip fusion, arba nusakyti vieną ar kitą fusion aspektą. Pavyzdžiui, electric jazz - suprantame, kad tai turi reikšti džiazą, atliekamą elektroniniais instrumentais ir (arba) elektroniškai sustiprintais bei transformuotais akustiniais instrumentais. Nors tai yra vienas iš svarbių fusion estetikos komponentų, vis dėlto tokių ekspermentų būta, jau ankščiau avangardinio ir free džiazo kūryboje (antai Sun Ra dar nuo 1956 metų ėmė groti elektriniu fortepijonu bei elektriniais vargonais, vėliau sintezatoriais, o Donas Ellis eksperimentavo elektroniškai transformuodamas akustinius instrumentus: trimitą, saksafonus, smuiką, altą, violončelę ir kt.) Antra vertus, ne taip jau mažai yra ir grynai akustinės fusion muzikos. Kitas terminas - rock jazz - arčiausiai konservatyviai suprantamos fusion reikšmės: tai septintojo dešimtmečio pabaigos - aštuntojo pradžios džiazo muzikantų polinkis į roko ritmiką, instrumentarijų bei skambesį, kuriuos jie pasitelkdavo norėdami sustiprinti savo muzikos energiją bei komunikatyvumą. Subtilus skirtumas tarp retokai vartojamos rock jazz ir plačiai paplitusios jazz rock sąvokų galbūt nėra tai, kad (kaip atrodytų iš pirmo žvilgsnio) pirmoji iš jų pažymi, jog džiazo muzikantai pasitelkia tam tikras roko muzikos priemones, o antroji - kai rokeriai praturtina savo muziką džiazo spalvomis bei džiazine improvizacija. Atrodo, kad džiazrokas - labai plati, "skėtinė" sąvoka, apimanti ir rock jazz ar siauriau suprantamą fusion, ir septintojo dešimtmečio pabaigos bei vėlesnes roko grupes, kurios į savo instrumentarijų įtraukė džiazo pučiamųjų sekciją (tai brass rock, kurio žinomiausi atstovai - "Blood, Sweet&Tears", "Chicago", "Earth, Wind&Fire") bei modernųjį rhythm and blues ir visą tą komercinį funk bei pop džiazo srautą, kuris, kaip jau sakyta, lengva ranka pavadinamas fusion. Kita vertus, ne visada lengva nustatyti vienos ar kitos muzikos "platformą" - "stovyklą", iš kurios atėjo tiek džiazo, tiek roko priemonėmis besinaudojantys muzikantai. Antai minėtoji "Blood, Sweet&Tears" daugelio yra laikomi roko grupe, bet kai prisimeni gausias džiazines pučiamųjų, klavišinių ar gitaros improvizacijas, kitąkart užpildančias daugiau negu puse dainos laiko, kyla klausimas, ar ištikrųjų taip. O ir pačios jų kompozicijos neretai išvengia baltojo rhythm and blues - bene svarbiausiojo roko muzikos šaltinio - įtakos ir būna paremtos ankstesniojo (ikirokinio) komercinio džiazo modeliais.
Čia verta prisiminti bendrą antrosios septintojo dešimtmečio pusės Vakarų pasaulio "dvasinį klimatą": ir įvairios ideologinės bei pasaulėžiūros revoliucijos (tiesa, neretai gan abejotinos), ir stiprus kūrybinės energijos proveržis. Muzikos srityje tai tiesiog kažkokssprogimas: ir avangardinio džiazo suklestėjimas, ir progresyviojo roko atsiradimas, ir netikėtos akademinės muzikos permainos - tokios, kaip Amerikos minimalizmas ar vokiečių kompozitoriaus Karlheinzo Stockhauseno "globalinės muzikos" paieškos. Natūralu, kad veikiami bendro "dvasinio pakilimo", skirtingų muzikos pasaulių atstovai spontaniškai ieškojo tarpusavio kontaktų: prancūzų evangardistas Piere'as Henri įrašė albumą kartu su roko grupe "Spooky Tooth", kiek vėliau amerikietis minimalistas Terry Riley - kartu su Johnu Cale'u iš "Velvet Undergriung". Dar daugiau bendrumų būta "progresyviai mąstančių" džiazo ir roko muzikantų ieškojimuose, tad nenuostabu, kad kai kurie tradiciškai roko muzikos pasauliui priskiriami kūrėjai (tarkim, klavišininkas Keithas Emersonas ar multiinstrumentalistas Frankas Zappa) gali būti ir būna laikomi "teisėtais" ir reikšmingais fusion atstovais. Taigi mūsų aptariamas fusion irgi yra tos karštos septintojo dešimtmečio pabaigos atmosferos produktas. Viena iš jo atsiradimo versijų skelbia, kad tai buvo natūrali reakcija į perdėm intelektualius ir ezoterinius free bei avangardinio džiazo ekspermentus, naujojo kontakto su klausytojais paieškos. Įsivaizduokite: pagaliau džiazo muzikantai sugeba įkaitinti publiką nė kiek nemenkiau už rokerius! O gal net dar labiau: juk virtuoziška džiazinė improvizacija - dar vienas puikus šou komponentas. Gyvas tokių grupių, kaip "Weather Report", "Return To Forever" ar "Mahavishnu Orchestra", koncertavimas būdavo neužmirštamas reginys - tikra emocijų, harmonijų, melodijų, tembrų ir ritmų audra! Priblokštiems klausytojams atrodė, kad džiazas įžengia į naują neregėtų galimybių epochą. Tačiau kitiems elektrinės gitaros, sintezatoriai, rokiniai mušamųjų ritmai ir bosų rifai atrodė visiška džiazo katastrofa - tarsi jie būtų atspėję visą tą vėlesnį komercinio pop džiazo (teisėtai ar ne tebevadinamo fusion) konvėjerį.
Štai keletas citatų. Jimmy Heathas: "Fusion muziką primetė muzikos verslo sferos veikėjai. Tai pinigų reikalas." Betty Carter: "Hancockas ir Byrdas žino, kad jie gamina muziką idiotams. Jie turi tai žinoti! VIsa tai jie daro dėl pinigų." Lesteris Bowie: "Visiškas šlamštas. Jie daro pinigus iš muzikos, tai aiškiai girdėti." Muzikantai, grojantys fusion, pernelyg ir nesigindavo. Gitaristas Larry Coryellis: "Aš tai darau ne todėl, kad sulaukčiau gero kritikų įvertinimo, o todėl, kad užsidirbčiau pinigų - kad ir kaip baisiai tai skambėtų." Chickas Corea: "80 procentų mūsų auditorijos niekas nežino apie džiazą, apie Coltrane'a ir Davisą. Jie atpažįsta elektrifikuotų instrumentų garsą, jie girdi - yra ritmas, yra bytas. O tada mes jų klausą pratiname prie "sudetingesnės" muzikos. Jaučiu, kad mes to pasieksime. Aš daugiau nenoriu būti izoliuotas, nenoriu būti ezoterinis ir elitinis menininkas. Airto Moreira: "Norėčiau, kad žmonės, klausydamiesi mūsų, džiaugtųsi. Aplink mus per daug sunkios ir liūdnos muzikos.
Taigi galima pamanyti, kad muzikantai, pradėję groti fusion, išsižadėjo iki tol sukauptos džiazo patirties. Bet tai būtų ne visa tiesa. Tarkime, jie išsižadėjo niuansuotos svingo ritmikos. Tačiau jų muzikos ritminė struktūra toli gražu neapsiribojo pastovia rokinių rifų pulsacija; jie naudodavo Afrikos ar Lotynų Amerikos perkusinius ritmus ir instrumentus, sudėtinius bei kintamus metrus ir kitokias egzotiškas ritmines konstrukcijas. Jie išsižadėjo sudėtingų bop harmoninių schemų, užtat perėmė modalinės džiazo improvizacijos derminio organizavimo principus arba išrasdavo įvairias kitas harmonijos įmantrybes, kurios galėdavo priminti kartais renesanso ar baroko laikų Europos muziką, kartais XX a. pradžios kompozitorių kūrybą. Jie iškeitė tradicinį džiazo instrumentarijų į elektrinius, elektroninius bei elektrifikuotus instrumentus, tačiau ir čia surasdavo naujų, netikėtų garso spalvų (bene būdingiausias pavyzdys - distortion, wah-wah ir kitokiais efektais nuspalvintas Mileso Daviso trimito skambesys, kitąkart labiau primenantis elektrinę gitarą); be to jie niekad iki galo ir neišsižadėjo akustinių instrumentų, netgi galima pasakyti - suteikė jų skambėjimui naują prasmę (kaip šviežiai, gaiviai, tarsi iš naujo atrastas skamba Chicko Corea'os fortepijonas tarp elektroninių garsų masyvų jo aštuntojo dešimtmečio vidurio albumuose, kokia netikėta spalva toje skambesių drobėje sužiba ten pat pasirodantis styginių kvartetas). Jie atsisakė džiazo standartų naudojimo ir tradicinio džiazo kompozicijų formato (tema-solo-tema), užtai suaktyvino savo kūrybinę fantaziją išrasdami vis naujus kompozicinius modelius. Nors fusion muzika daugeliu atvejų yra labiau kompozicinė negu improvizacinė (antai nuo aštuntojo dešimtmečio pradžios daug kas priekaištavo Milesui Davisui, kad jis "per mažai" soluoja), vis dėlto ir čia nepritrūkdavo ilgos, išplėtotos - retkarčiais kone "maratoninių distancijų" improvizacijos.
2007 m. kovo 1 d. 23:26:44
Taip, tu teisus. Yra daug rimtos muzikos ir del jos rimtumo skirtingi zmones dar ilgai pasigincytu. Ir tikriausiai vistiek nesusitartu . Tik as pasmalsausiu apie tavo amziu. Kazkodel man sviecia kad gimei bent jau apie 60-70 metus? o gal ir dar anksciau?
Gyvendamas Vilniuje turejau kolega, Lina, kuris man "atvere duris" i senaji progresyvu roka. Buvo ir keista, ir idomu. Arba kaimynas is naugarduko 91 . Kas ten zino, pasaulis mazas...
Logiska, zmogiska ir normalu kad zmogaus skonis auga, vystosi o kartais ir degraduoja. As gal ir labai nesigailiu, bet mano augimas prasidejo jau 80aisiai, kai Progresyvus rokas buvo palaidotas pankroko ir pop muzikos (gal net pats teisingiausias issireiskimas). Juk 60-70 progresyvios grupes grojo didziausiuose stadionuose, talpinanciuose 50 000 klausytoju ir ten tikrai buvo "prikimsta".
Gal gali apibendrinti kuo ir kodel tau patinka tavo isvardinti stiliai? Gal galetum placiau apie juos papasakoti?
Na jeigu taip paprastai tai dazniausiai jazz'as vadinamas improvizacine muzika, progresyvus rokas, virtuoziska-instrumentine muzika...
Iki
2007 m. vasario 19 d. 06:48:28
Mano interesai daugiau nukreipti link Ambient, Progressive Electronic, Adult Alternative, Contemprary Instrumental, New Age, Celtic/Pagan, World Music... Ir aš tai irgi užskaitau kaip rimtąją muziką.
O jei dėl fusion, jazz, progressive...
Man patiko senas art-rockas, grupės Yes, Rush. Bet dėl vokalistų nemalonių ausiai balsų aš atsisakiau mėgti šių grupių vokalinius kūrinius. Symphonic rock, kaip Procol Harum, Moody Blues, ELO, ankstesnius Pink Floyd ir dabar mėgstu. O progressive dinozaurus: King Crimson, Nice, ELP, Eloy, Genesis su išimtimis paklausau ištisai žiemos vakarais.
Iš jazz patinka soft-jazz su Latin sąskambiais: Acoustic Alchemy, Al Dimeola, Paul Winter, Pat Metheny Group. Iš fusion - Miles Davis, gitaristai Ralph Towner (grupė Oregon) ir John McLaughlin (Return To Forever), bet jazz ir fusion man patinka mažiau už jau minėtus stilius.
____________________
A paranoid is someone who knows a little of whats going on. A psychotic is a guy whos just found out whats going on. - William S. Burroughs.
2007 m. vasario 8 d. 18:47:54
Lauksim daugiau info...
P. S. Tautieciai ruoskites..
2007 m. vasario 7 d. 20:02:40
1 Overture 1928
2 Pull Me Under
3 As I Am
4 Peruvian Skies
5 The Dance of Eternity
6 Lifting Shadows Off a Dream
7 Ytse Jam
8 Hell's Kitchen
Butu labai idomu isgirsti klasikini siu kuriniu skambesi...
www.vitaminrecords.com
2007 m. vasario 7 d. 19:56:43
Nugirdau kad Dream Theater ruosia nauja albuma. Sausio 26d Niujorke buvo surengta sesija su Niujorko fanais, kurios metu grupe nori suzinoti gerbeju nuomone ir pasiulymus apie specialiai jiems skirta daina.
P.S. Man visada patiko kaip dirba sie vyrukai
2007 m. vasario 7 d. 18:35:05
Iš tikro nelabai įsivaizduoju apie ką čia būtų galima diskutuoti... na man muzika yra didelė dalis gyvenimo ir šioje srityje kiekvieną dieną atrandi kažką naujo, ar senai pamiršto ir tave veža vėl iš naujo nuo tuo pačio Jazzo, visų Rocko atmainų iki elektroninės muzikos... kiekvienam stiliuje yra perlų, tik reikia rast...
____________________
expect the best, be prepared for the worst, fuck what others think & do your own thing. Skaityk mano blogą: http://16div.tumblr.com
2007 m. vasario 7 d. 18:03:08
Oficialus puslapis: www.omroep.nl/nps/output/
Klausyti radio stoties: https://shoutcast.omroep.nl:8022/listen.p ls
Muzika: Jazz, World and beyond
P.S. O cia nera kaip istrinti ar redaguoti parasyto komentaro?
2007 m. vasario 7 d. 18:00:30
Ilga laiko tarpa jauciausi kaip ikras nusiaubtoje kolonijoje, taciau su siuolaikinem technologijom pavyko atverti verdanti muzikini pasauli.
Gal jau nemaza dalis jusu pastebejote, o gal lekdami per siuolaikini "greita" gyvenima net nepastebejote...? Turbut pats laikas pradeti kalbeti konkreciai .
Per nemaza laiko tarpa pavyko atrasti tikrai nuostabiu jazz'o, fusion ir progresyvaus roko internetiniu radijo stociu. Prasom patiems ivertinti nes jau nuo mano filosofiniu minciu kazkam suskaudo galva
*CP Radio:
Oficialus puslapis: www.canvasproductions.net
Radio stoties puslapis: www.live365.com/stations/canvas4
Muzika: Jazz Fusion, Obscure Rock and Prog from the late 60's to the present day.
*MOROW:
Oficialus puslapis: www.morow.com
Klausyti radio stoties: www.morow.com/morow.m3u
Muzika: Siandieninis Progressive Rock
bus daugiau...
2007 m. vasario 7 d. 15:18:04
2007 m. vasario 7 d. 15:15:39
2007 m. vasario 7 d. 14:46:31
Gal jau nemaza dalis jusu pastebejote, o gal lekdami per siuolaikini "greita" gyvenima net nepastebejote...? Turbut pats laikas pradeti kalbeti konkreciai .
Per nemaza laiko tarpa pavyko atrasti tikrai nuostabiu jazz'o, fusion ir progresyvaus roko internetiniu radijo stociu. Prasom patiems ivertinti nes jau nuo mano filosofiniu minciu kazkam suskaudo galva
*CP Radio:
Oficialus puslapis: www.canvasproductions.net
Radio stoties puslapis: www.live365.com/stations/canvas4
Muzika: Jazz Fusion, Obscure Rock and Prog from the late 60's to the present day.
*MOROW:
Oficialus puslapis: www.morow.com
Klausyti radio stoties: www.morow.com/morow.m3u
Muzika: Siandieninis Progressive Rock
bus daugiau...
2007 m. vasario 7 d. 14:44:11
Tiems, kam muzika ne tik laiko "pratempimas" ar "fono" uzpildymas, klausa su laiku keiciasi, auga, vystosi. Kaip gurmano nosis vyno kvapu puokstei atpazinti. Bet svarbiausia sitame augime ne "prisiliuobti" ar kuo daugiau "pakelti", bet pajusti kuo didesni kvapu spektra, ivertinti kvapu visuma, harmonija.
Muzika - ne isimtis.
Kasdiena radio imtuvai spiegia, saukia apie naujasia daina, naujasia albuma, nauja atlikeja ir tai pradeda panaseti nebe i kurybini procesa, o i gamyklini stampavima, mcdonaldo gruzdintas bulvytes ir burbuliuojancia coca-cola. Taciau visuomet bus tokiu, kam noresis kurybines intrigos, gal ir ne is karto suvokiamo ir priimtino garsu derinio.
Neseniai pastebejau kad mano muzikinis spektras pleciasi netik i ateiti, bet ir i praeiti. Isnaujo atrandu tai kas buvo atrasta bet jau seniai pamirsta. Galiausiai suzibo keletas zibureliu, jaunuciu radio stociu kurios gal ir sunkiai atsispyre masinei tekmei, taciau ieskantiems buvo kaip gelbejimosi ratas. Taciau su skoniu atsiranda dar didesnis poreikis ivairovei kuri tikiuosi bus proga nors siektiek uzpildyti.
Galbut sugebesim suburti ieskancius, pasidalinti atradimais, patirtimi, pojuciais ir uzauginti toki branduoli kuris sugebetu nevarzomas teketi pries srove.
Sekmingo pasiirstymo