![]() |
"Exem". ["Intervid" nuotr.] |
Gana įdomi Mato ir Kryžiaus susipažinimo istorija. Jie ir anksčiau buvo pastebėję vienas kitą, kas ir yra natūralu tokiam nedideliame mieste, kaip Klaipėda. Ir tiktai minėtą 1992 rugpjūtį atsirado galimybė jiems susitikti. Matas dirbo miesto dienraščio "Klaipėda" neetatiniu korespondentu ir miesto šventės metu darė keletą interviu su Klaipėdos grupėmis. Bendraujant su "Exem" buvo nuspręsta parašyti atskirą straipsnį, kuris tapo ilgo ir sėkmingo Kryžiaus ir Mato bendradarbiavimo pradžia.
![]() |
"Exem". ["Intervid" nuotr.] |
Ateinančius keliolika mėnesių jie kartu prasėdėjo įrašų studijoje, Matas pradžioje dalyvaudavo kaip svečias, po to kaip pilnateisis grupės narys. Kryžius jau kuris laikas bandė pasukti į modernią elektronininę muziką. Taigi, jie įrašė pirmąsias eksperimentines kompozicijas - "Aplankyk Memelį", "Bugs Bunny Still Alive" ir grupę išpopuliarinusį kūrinį "Tautos Jėga Vienybėje". Per tą laiką gimė jų įvaizdis, "Exem" atrodė kaip vampyrai-ateiviai, lakstantys po sceną su gitaromis rankose, nors muzikoje nebuvo girdėti, nei mažiausios užuominos į šį roko įrankį. Galbūt tai galima būtų vadinti kontrrevoliucija tuo metu atgimusiai lietuviškos roko muzikos tradicijai.
"Exem" per pusantrų metų įrašo daugiau nei 50 kompozicijų, groja daugybėje koncertų. Vienas iš įdomiausių pasirodymų vyko Rygos "Radio Dejas" šventėje, kai pagal "Bugs Bunny is Still Alive", šoko 15 000 žmonių minia. Buvo nufilmuoti du videoklipai, "Sad Story" ir "Tautos Jėga Vienybėje" gana ilgai buvo rodomi per televiziją. Grupė jau turėjo pakankamai medžiagos, kad galėtų leisti albumą, net buvo sugalvotas pavadinimas - "Alive in Memel" (pagal kitą versiją "Live in Pyramid"). Deja, tada Lietuvoje dar nebuvo pakankamai aktyvaus leidybos verslo. Vienintelis to meto "Exem" leidinys, tai "Bugs Bunny is Still Alive" kuris 1993 metais pateko į tada dar jaunos firmos "Bomba records" rinkinį "Labanakt".
![]() |
"Exem". ["Intervid" nuotr.] |
1995 metų gegužę pasirodo jų albumas "No Time", kurį būtų galima vadinti šiuolaikinės Lietuvos šokių muzikos vadovėliu. Galima pastebėti gan stiprią komercinės muzikos įtaką - "Europes Union Express" ir "No Time", nors ten galimą rasti ir vieną užuominą į būsimąją "Atlantą" - "I Dive in Myself". Į grupę, vietoj ją palikusio Mariaus, priimama vokalistė ir frontgirl Karolina. Dabar "Exem" vargu ar bepavadinsi niūriais ir grėsmingais. Ant scenos jie kuria linksmų ir šiek tiek kvaištelėjusių žmonių įvaizdį. Grupę lydi gera koncertinė sėkmė: jie groja su tuometinėmis Europos žvaigždėmis - Capella, Plavka, pasirodo didžiausiosiose šalies koncertų aikštelėse. Vienintelis dalykas neduoda ramybė "Exem", jie norėtų groti šiek tiek kitokią muziką.
1995 metų pabaigoje jų draugas Tadas atidaro legendinę tapusią studiją "Stereobase", kur Kryžius ir Matas sėda prie kompiuterių ir mikšerių. Kitų metų pradžioje jie įrašo hip-hopo projektą "Uzi", kuris yra labai sėkmingai perkamas, o birželio mėnesį pasirodo jų eksperimentinis darbas "Atlanta". Niekas nesitikėjo tokios sėkmės, o Lietuvos klausytojai laukė tokios muzikos ir jie ją gavo. Folkloras ir elektroniniai ritmai buvo gana netikėtas derinys šalies muzikinėje scenoje.
Grupė stipriai dirba prie albumo vizualinės dalies. "Atlantos" prezentacijos metu įvyko perfomensas pavadintas Paskutinio Atlantidos gyventojo skrodimu. "Exem" draugas dizaineris Nidas Arkušauskas sukūrė tam tikslui skirtą instaliaciją, kurios pristatymo metu jie apsirengę chirurgų drabužiais preparavo taip vadinamą Atlantos gyventojo kūną, rastą Baltijos pajūryje, visų susirinkusių žurnalistų akivaizdoje. Albumo sėkmei įtakos turėjo ir originalus R.Ruokio videoklipas pagal dainą "Kuršiai", nufilmuotas Neringos Žvejo sodyboje. Grupė pasakoja, kad filmavimo metu pro šalį praeidavusios vaikų ekskursijos šaukdavo "Auklėtoja, pažiūrėkit, ateiviai...". Greičiausiai, tai vienas iš geriausiai "Exem" tinkančių apibūdinimų.
Nuo 1996 rudens iki 1997 pavasario Kryžius ir Matas ne tik įtemptai koncertuoja, bet ir daug įrašinėja. Jie prodiusuoja debiutinį Sati albumą, įrašo bendrą dainą su Naktinėmis Personomis - "Pažvelk Atgal". Matas prisidengęs pseudonimu Matisse išleidžia savo solinį projektą "Zitron".
![]() |
"Exem". ["Intervid" nuotr.] |
1998 rudenį "Exem" pradeda rinkti medžiagą sekančiam albumui, taipogi pasirašo kontraktą su Berlyno muzikos leidykla "Schatauer". Matas ir Kryžius rimtai ruošiasi invazijai į Vakarų muzikos pasaulį, naujasis albumas įrašinėjamas kaip Lietuvoje, taip ir Vokietijoje. Dar sunku nuspėti šio kūrinio stilių, pati grupė teigia, albumą būsiant labai vientisu, bus atsisakyta "Stereo" eklektikos.
1999 vasario mėnesį Matas išleidžia savo antrą solinį albumą, tai muzika pjesei "Naktis Prieš pat Miškus". Daina "Aš noriu rėkt" iš šio albumo įsitvirtina radio topuose ir tampa ypač populiari Vilniaus studentijos tarpe.
2000 metų pradžioje Matui išvažiavus į Vokietiją, į grupę atėjo naujas narys Vilius Ančeris. Birželio mėnesį pasirodė naujas grupės albumas "Studio".