RENGINIO RECENZIJA | Metalinio festivalio „Bundanti Saulė Fest“ gimimas ir „Awakening Sun“ gimtadienio šventė „Lofte“ (+ foto galerija)
Nuotraukos autorius Vytenis Jurevičius
Paskutinysis gegužės šeštadienis metalistus ar šiai muzikai prijaučiančius asmenis (pvz.: antrosios pusės, atlydėjusios savuosius metalheadus) atginė į menų fabriką „Loftas“, kuris dar visai neseniai atidarė Lietuvos festivalių sezoną su „Europavox Festival“, neilgai trukus tapo ir naujojo sunkiosios muzikos festivalio „Bundanti Saulė Fest“ atsiradimo vieta.
Už šį renginį reikia dėkoti vienuoliktą gimtadienį švenčiančiai grupei „Awakening Sun“, kuri subūrė metalo klausytojus ir atlikėjus ne tik atšvęsti pastarąją sukaktį, pristatyti gegužės mėnesį pasirodžiusio albumo „Heaven Is Whatever“, bet ir priminti, kad lietuviško metalo scenoje nemažai vardų, kuriuos reikia žinoti ar bent jau susipažinti.
Gajus stereotipas apie metalistus, kad jei kuri ar klausai tokios piktos, brutalokos muzikos, galimai ir pats esi tikras despotas, šėtono garbintojas, deginantis bažnyčias ir nieko gero visuomenei neduodantis atstovas. Tačiau, tai tik stereotipas, beveik 99 proc. neatitinkantis tikrovės (taip, taip, ir aš prisimenu Varg Vikernes žygius). Visada galima įsitikinti metalistų gerumu koncertų metu. „Bundanti Saulė Fest“ nebuvo išimtis. Vos atėjus pro duris, už grupių mercho prekystalio buvo galima išvysti power stoner grupės „ORB“ frontmeną Bambą, kuris buvo atsakingas už tą vakarą grojusių grupių atributikos pardavimą. Į mano nusistebėjimą jį ten matant jis sureagavo gana paprastai: „Ar taip, ar taip čia būčiau, tai kodėl nepadėjus? Juk nėra sunku“, – čia pat pro šoną pasilabinęs į užkulisius prabėga „Juodvarnio“ būgnininkas Augustinas, pasakęs, kad ketina pasidomėti ar kam nereikia pagalbos, tuo tarpu scenoje grupių prasičekinimus koordinavo vienas iš vakaro šeimininkų, grupės „Awakening Sun“ lyderis Ernestas, o vėliau prasidėjusiuose moshuose buvo galima stebėti kaip staigiai nukritusieji ant betoninių „Lofto“ grindų buvo pakeliami, kad nebūtų sutrypti. Taip tik dar kartą įsitikini, kad metalistų koncertai – vienas didelis giminės balius, tik skirtingai nei juose, čia niekam nereikia aiškinti ką tu veiki gyvenime, kodėl tuo, o ne anuo užsiimi ir kodėl vis dar be vyro ir trijų vaikų.
Pirmoji scenoje pasirodė dvejus metus gyvuojanti hardcore grupė nirvanišku pavadinimu „In.Bloom“, kurių, jei klausa neapgavo, tai buvo trečiasis gyvas pasirodymas. Penkiems jauniems vaikinams, susibūrusiems pandeminiu laikotarpiu teko nelengva užduotis – atidaryti festivalį, su kuria beveik sklandžiai (niekas neapsaugotas nuo techninių nesklandumų) susitvarkė. Jų pasirodymo metu skambėjo šie kūriniai: „Set Sails to Fail“, „For What I Am“, „Upside Down“, „The Fall“, „There's Room For Hatred“, „Distant“, „In Haze“.
Visada būna smagu stebėti neseniai susibūrusias grupes scenoje, nes pagalvoji, kad esi istorijos dalis, ko gero yra žmonių, kurie gali pasakyti, kad dar 1981-aisiais buvo „Metallicos“ koncerte, kai šie buvo mažai kam žinomi, o va dabar juos žino visas pasaulis. Ką gali žinoti, gal matėme istoriją ir 2022-ųjų gegužės 28-ąją? Laikas parodys.
„Džiaugiamės, kad mus, mažai kam žinomus pakvietė į šį festivalį, esame dėkingi. Na ir kaip priklauso, Putinas – išgama, remkime Ukrainą“, – atsisveikino grupė užleisdama vietą antriesiems atlikėjams.
Pastarieji deathcore, nešėjai „Death In Taiga“ buvo apsiginklavę multimedijomis, įspūdingu graulinimu, kurį stiprino šviesos, sudariusios vaizdą, kad grupė kone pragaro vartus po truputį sėkmingai atidarinėja. Belzebubas pro juos nepralindo, o melomanai savo garsų biblioteką galėjo papildyti renginio metu skambėjusiomis dainomis: „Forsaken“, „Sickness“, „Descend“, „Rot“, „Purest strain of hate“.
Įdomus momentas – tiek „In.Bloom“, tiek „Death In Taiga“ atliko po kūrinį be pavadinimo, vieni jo dar nebuvo sugalvoję, kiti nenorėjo jo atskleisti. Išlaiko intrigą, įdomu kiek ilgai?
„Death In Taiga“ palikus sceną, tarpus tarp grupių buvo galima užpildyti pirikūrais, atsigaivinimu prie baro arba koncertinio garderobo papildymu. Tai bene vienintelis atvejis, kai gali matyti laimingą vyrą, besimatuojantį marškinėlius ar džemperius ir besisukiojantį prie veidrodžio, o svarbiausia – savo noru.
Kol minioje buvo galima stebėti bepilnėjant „Juodvarnio“ džemperinių armiją, scenoje įspūdingai riffinti pradėjo ekstremalaus juodojo metalo kūrėjai „Preternatural“ iš Latvijos. „Labas Lietuva! Sveikas Vilniau, į sveikata!“, – pasisveikina bemaž tobula lietuvių kalba grupės vokalistas, čia pat dar labiau pakurstydamas jau neblogai įsišėlusią publiką.
Didžiulė pagarba šviesų dailininkui, stebint jau trečiąjį pasirodymą buvo galima susidaryti įspūdį, kad scena padalinti į dvi dalis, kurias skyrė šviesų širma, trumpam atskirdama būgnininkus, o vėliau su trenksmu juos sugražindama. Tuo tarpu vokalistai panašėjo į angelus su vis prasiskleidžiančiais sparnais.
Šiuo šviesų žaismų buvo galima žavėtis skambant tokiems kūriniams, kaip: „Cryophobia“, „Mirror Beast“, „Transplantation of your Loving Heart“, „While your Coffin is still a Tree“, „Statical“, Get your Crown off your Leader“, „Reptile Wings“, „Lunar Cry“, „Sunfire“. Vien pavadinimai ko verti, toks jausmas, kad prieš akis matai skirtingų literatūros žanrų kūrinių pavadinimus, tik jų nors nereikia interpretuoti egzamine (ar jau laukiate dvyliktokų skundų dėl brandos egzaminų?).
„Ačiū Vilniau, mes pirmą kartą grojame „Lofte“, tačiau jaučiamės beveik kaip namie“, – pasidžiaugia šiltu priėmimu „Preternatural“ ir atsisveikina su paskutiniu kūriniu, kurio metu stebint vokalistą rimtai atrodė, kad tuoj išvysi „Predator“ filmo garsiąją sceną. Ačiū Dievui, to buvo išvengta.
Braliukams latviams nulipus nuo scenos, jų vietą užėmė kiti keturi broliai juodvarniais lakstantys. Tad kol pastarieji techniką derinosi, buvo galima matyti netradicinių festivalinių viduje pramogų, kaip kad krepšinis ar stalo tenisas. Tikrai neeilinis reiškinys, kai į vieną pusę pasuki akis į ir matai scenoje grupę su garsistu derinančius instrumentus, o į kitą – kone „Minuso“ ar „Karaliaus“ žaidėjus prie krepšinio lentos bandančius įrodyti, kad still got it.
Aišku, atsirado ir tokių, kurie padauginę pradėjo garsiai siųsti asmenis viena kryptimi ten, galimai sumaišę su rusų kariniu laivu, kuriuo jau prasidėjus „Juodvarnio“ pasirodymui „nuplaukė“ ir patys siuntėjai.
Na, o scenoje „Juodvarnis“ tiesiogine ir perkeltine prasme pasileido plaukus ir pradėjo taškyti akivaizdžiai jų jau laukusią publiką.
Kaip jaučiatės chebra? Mes čia turime gabalų, kuriems reikia būti pailsėjus, – nuskamba vokalisto Pauliaus savotiškas įspėjimas apie tolimesnę pasirodymo eigą, tad jei nebuvai pailsėjęs iš anksčiau, vėliau jau juolab nebegalėjai būti. Ir kaip galima ilsėtis skambant tokiems kūriniams, kaip „Triukšmo Vaikai“, „Mechaninė Saulė“, „Tik Dulkės“, „Prisimink Mane“, „Diena Kai Pasenau“, ne tik keliančius egzistencialistinius klausimus, bet ir sėkmingai primenančius, kodėl juodvarniečiai yra taip mylimi. Ir kaip gali nemylėti, kai skamba kokybiškas metalas, kurį kuria ekspresija besitaškantys muzikantai.
„Panašu, kad priartėjome prie pabaigos, paskutinė daina, bet toli nepabėkit, bus žiauriai gerai“, atsisveikina „Juodvarnis“ ir palikę scena nuskuba pabendrauti su gerbėjais, kantriai jų laukiančiais prie mercho.
Na, o po paskutinės pertraukos, į sceną pagaliau įžengė vakaro kaltininkai moderniojo metalo kūrėjai „Awakening Sun“, pradėję savo naujausiojo albumo pristatymą.
Tie, kurie „Heaven Is Whatever“ klausėsi jau iš anksčiau ar kaip šių eilučių autorė spotify‘juje buvo prasukę tiek kartų, kad šių metų recap‘ui ko gero turės įtakos, su nekantrumu laukė kaip kūriniai skambės gyvai.
„Sveiki visi, kaip gera sugrįžti po beveik trijų metų pertraukos“, – linksmai pasisveikina „Awakening Sun“ frontmenas Ernestas ir energingai ima blaškytis scenoje, it kokia metal tornado versija. Tikrai matėsi, kad visai grupei buvo gera sugrįžti, jei per tris metus tiek energijos prisikaupę, tai baisu pagalvoti, kas būtų, jei po kokių penkių ar dešimties metų sugrįžtų, ko gero pirmose eilėse žmonių neliktų. Ištirptų greičiau, nei Tanosui spragtelėjus begalybės pirštine.
„Šią dieną minime ne tik naujo albumo pristatymą, bet ir vienuoliktą gimtadienį. Per šiuo metus buvo ir labai smagių akimirkų, buvo ir liūdnų, sulaukėme ir daug hate‘o, bet mes nekreipiam į tai dėmesio ir parodom vidurinį pirštą“, – originaliai pristatomas „This Is Who We Are“ kūrinys, kurio metu dalis publikos galėjo įvertinti „Lofto“ grindų kietumą neatlaikius moshinio siautulio, tiesa, tik mažą sekundės dalį, nes buvo greitai pastatomi ant kojų.
Įdomu, kai turi iš anksto savo mėgstamiausius albumo kūrinius („No Time To Suffer“, „444“, „Empty“), tačiau kiti kūriniai, gyvai atliekami net dar labiau suspindi, kaip kad „Revival“. Ta transformacija iš anglų į lietuvių kalbą ir vaikų choro momentas (gaila, kad gyvai jų nebuvo), įgavo naują atspalvį.
Pristatę albumą ir palikę sceną su didžiule prakaito koncentracija ore „Awakening Sun“ padovanojo publikai nepamirštamą vakarą, kurio atgarsius dar ilgai bus galima nešiotis atmintyje.
Belieka palinkėti, kad „Bundanti Saulė Fest“ Vol1, turėtų ir Vol2, ir Vol3 ir t.t. Muzikantams reikia klausytojų, o klausytojams festivalių. Tas pats laikas, ta pati vieta kitais metais? Reikia tikėtis.
Renginyje lankėsi ir vertino Rūta Paitian, fotografavo Vytenis Jurevičius
Sausis smagus laikas metuose, ne tik todėl, kad žiema jau be kalėdinio „špakliaus“ ar kad gali save apgaudinėti su „nauji metai – naujas aš“ požiūriu, bet kad ir šalčiausių metų laiku gali pabūti festivalyje. Smagu, kad „Kilkim Žaibu“ turi savo žieminę ve...
Sausio pabaigoje Vilniuje, muzikos klube KABLYS šimtai sunkios ir tamsios muzikos gerbėjų susirinks į vieną galingiausių sostinės metalo renginių – tradicinį, jau aštuntą festivalį VILKŲ ŽIEMA. Šiemetinė vieno vakaro renginio programa jiems pasiūlys geogr...
Kiekvieną kartą einant į koncertą, kurį žadu apžvelgti kirba mintis kaip geriausiai tai būtų galima padaryti. Rašyti apie siautulingą energiją, vulkaninę ekspresiją, kvapą gniaužiančius soliakus ar širdį glostančius dalykus, kartais pasidaro pernel...
Liepos pradžia žymėjo džiugias nuotaikas Lietuvos metalistų tarpe. Vos tik spėjo pasibaigti „Kilkim Žaibu“ festivalis savotišku jo afteriu tapo liepos 3 d., „Lofte“ vykęs švedų melodingojo metalo grupės „Arch Enemy“. Tad apie viską nuo pradžių.
...