
Susijusi muzika: pasirinkti
PERŽIŪRĖTI
RAŠYTI
Visų pirmą reikėtų pasakyti, jog bet kokios kūrybos beveik neįmanoma vertinti be socialinio konteksto – kokiomis aplinkybėmis tai vyko, o dar svarbiau – kokias nuotaikas, procesus, įtakas inicijavo ir propagavo. Jei aplinkybes pamirši labai greitai daugelį judėjimų gali kišti tiesiai į šiukšlių dėžę – juk kam gali patikti Mondriano abstrakcionizmas dailėje, nupiešiant kelis kvadratus skirtingomis spalvomis ar Duchampo dadaizmas, atvelkant į parodą dviračio ratą. Galima naiviai tikėti, jog žmogaus estetikos suvokimas yra įgimta, nepakeičiama duotybė, tačiau taip tiesiogiai nueisi prie savojo skonio gynimo, užsimerkiant prieš visus kitus. Panašūs procesai galioja ir muzikoje, akivaizdu, jog jei kokiam Henrikui IV duotum paklausyti bitlų, tai jis ne tik nieko nesuprastų, bet ir tave greičiausiai ketvirčiuotų. Net ir nesikapstant istorijoje, pasiėmus kurį best of sąrašiuką, pusę ten pakabintų įrašų bus nusipelnę tuo, jog koks Claptonas naujovišką gitarą pritaikė ar indų kultūra iki Amerikos atkeliavo. Geriausias to pavyzdys yra iki aukštumų iškeltas Pink Floyd albumas „Dark Side Of The Moon“, kuriame sublizgėjo visos naujausios technologijos, konceptualumo ir apskritai modernaus įrašo idėjos. Net jei visi ir nekenčia „Money“, o kiti Pink Floyd albumai pilni kur kas didesnių perliukų. Svarbu tampa įtakos, perversmai, atgarsiai kitoje populiarioje kultūroje, žiniasklaidos, kritikų dėmesys, galų gale pardavimai. Šia prasme norėtųsi nukeliauti į Lietuvą, pas jos kuklią muzikos istoriją. Visas šitas kategorijas sunkiai pritaikysi mums, nes čia iš vis beveik neegzistuoja tradicijų (kurių nėra) tęstinumas, viską skolinantis iš užsienio - vakarietiškojo ar slaviškojo. Vis dėlto norisi pabandyti atrasti kažką ir čia, pasiimant gražiausią ir, be abejonės, turtingiausią laikotarpį – atgimimą, konkrečiau tris jojo grandus – Antį, Foje ir Bix ir paieškoti jų socialinės įtakos bei kas iš jos liko. Lengviausia čia su Antimi, kurios lyderis ne tik Kaunui Sąjūdžio iniciatyvinę grupę padovanojo, bet ir pirmuosius mitingus grėsmingos kakafonijos dvasia paįvairino. Antis yra puikiausias pavyzdys reiškinio, kuomet santvarkos supuvimas pasiekia tokį lygmenį, kada dainuodamas beveik apie viską, tik su šiokiu tokiu talentu paklijavus tekstus, sukuri be galio taiklią pajuoką. Ir tuo pat metu – kai surūdijusi sistema sugriuvo, atsitiko visiškai priešingai – jei pirmasis Anties albumas po atsikūrimo buvo pakankamai klausomas, naujausias „Zuikis Pleibojus“ yra tiesiog klaikus beskonybės ir fiasko pavyzdys. Pasibaigus Draugams Tatatavičiams, „Alio Alio“ sakantiems funkcionieriams ar italijos mafija gąsdinantiems socialistams, ironijos dozė ant kiekvieno kampo išseko, o net ir stengiantis ją išspausti supranti, jog pasikėlę architektai ar Afrikoje medžiojantys verslininkai tau nėra taip svarbu. Liūdnesnis likimas ištiko Anties muzikinę pusę – ją taip pat nužudė „Zuikis Pleibojus“. Šios grupės skambesys visada liko maža paslaptis. Tai lyg ir art-rokas, sumaišytas su socialistinio ansamblio pučiamaisiais, nei vienai pusei taip ir neįsigalint. Jei Antis būtų paprasčiausia gitarinė grupė – išeitų kažkas panašaus į Deep Purple, bet pridėjus visą varinę ginkluotę, išeina į nieką nepanašus darinys, kurio muzikinę vertę ne kažkas Lietuvoje vertina. O, mano nuomone, visai be reikalo – net ir užsienyje tokios kapitalistinio rokenrolo ir socialistinių pučiamųjų sintezės sunkiai sutiksi. Ir tai visai ne nuobodus funkas. Užtenka paspausti Play ant „Lietaus Melodijos“ antros pusės, jog suprastum. Kalbėti apie Anties palikimą be galo sunku – gaila, jog visuomenėje užsiliko tik taiklūs Kaušpėdo tekstai, o ne muzikinis grupės patyrimas. Kadangi, kaip jau sakiau, net ir užsienyje tokio derinio, kuris yra ir vargiai atsiperkantis dėl grupės sudėties dydžio, nerasi, tai vargu ar galima tikėtis kažką panašaus matyti Lietuvoje. Nebuvo net ir bandymo. Antis patapo kažkokiu savo misiją atitarnavusiu kolektyvu, atsiradusiu savo laiku ir savoje vietoje, tačiau greitai išėjusiu iš galiojimo ir niekam nebereikalingu. Dėl to kiek gaila. Kalbant apie Foje, reikia pripažinti, jog tai labiausiai pop grupė, tikriausiai dėl to ir nuėjusi sėkmingiausią kelią. Apie grupės įtaką kalbėti daug nereikia – kiekvienas jautresnės prigimties jaunuolis privalomai atlaiko Foje kursą savo laiku. Vis dėlto reikia pripažinti, jog T.Sinickis savo laiku sakydamas, kad Mamontovas dainuoja tik apie medžius ir gėles iš dalies buvo teisus – ieškoti grupės gilesnių tikslų neišeina. Nesvarbu, kad Gravel lyderis savo lozungus nusižiūrėjo nuo angliškos manieros (ten, norint pradėti būti normaliu rokeriu, reikia būtinai pareikšti, jog viskas, išskyrus bitlai ir Morrissey yra šlamštas). Net „Roko Marše po Lietuvą“ – stipraus nacionalizmo, daugiausiai įdainuoto amerikos lietuvių, rinkinyje, Foje numetė „Aš gimsiu rytoj“, kažką nors truputį į tą pusę, kai tuo tarpu Antis drioskė „Lietuvos Valstybė“. Foje (kartu ir Mamontovo) įtaką galima vardinti ir tiesiogiai: SEL, Naktinės Personos, Jurga Šeduikytė yra tiesiogiai paliesta jų rankos. Ir vargu ar tai kažkas idėjinio, greičiau vien dėl profesonalių, tikinčių ką daro ir nesitikinčių maišo pinigų žmonių stygiaus. Didžia dalimi grupė atnešė (arba priešingai – juos išpopuliarino) pas mus ir Depechemodelige, kuri stipri iki šiol. Tikriausiai ant rankos pirštų galima suskaičiuoti užsienio grandų, kurie turi normaliai veikiantį savopavadinimas.lt puslapį ir reguliariai atvyksta koncertuoti. Nors sunku pasakyti, kuris čia kam pasitarnavo, Mamontovas tikrai ilgą laiką buvo David Gahan-2. Ir šiandieniai, ypač melodingesnio rokelio bandai yra neatsiejami nuo to, ką Lietuvai davė Foje. Sunkiausias klausimas, kurio aš iki šiol nevisai suprantu, yra BIX fenomenas. Paklausius pirmųjų (geriausiųjų) įrašų, ypač „Akli Kariai“, kartais atrodo, jog Lietuvoje pokyčiai klojosi lyg kokioj Rumunijoj – su snaiperiais, šaudančiais į minias ir prezidentams vykdomomis mirties bausmėmis. Būtent tokia – visiškai revoliucinė tematika dominuoja Samo tekstuose. Ir sunku suprasti – nuo stogų niekas nešaudė, o ir jaunimas tikrai masiškai „Kapitalo“ nedegino, kaip kad galima pagalvoti iš BIX‘ų. Smagu pajusti socialistinio rajono nykuma, pasidžiaugti su „Sex Revolution“, dar keletu epizodų, bet idėjiškai ankstyvieji BIX‘ai man išlieka kažkokia mįsle. O dar didesnė mįslė atrodo jų populiarumas – vietoj revoliucinio jaunimo daugiau girdėti buvo reiverių ir urlaganų pasipjaustymų, o alternatyvus rokas kartu su Pixiais ir Nirvanom į Lietuvą visai neskubėjo. Gaila, bet man susidaro įspūdis, jog Lietuvai BIX‘ai buvo užgriozdinti, kartu su jų sėkme užsienyje - visais apdovanojimais, Nirvanų apšildymais ir pan. Juk tokių procesų nebeįmanoma ignoruoti. Kažkada paskaičiau komentarus po anonso, jog grupė išleidžia rinkinį, rodos besivadinantį „XX“, tai vyravo labai jau nekokie vertinimai. O gaila – „Akli Kariai“ ir „La Bomba“ man skamba kaip nepakartojama lietuviško roko klasika, vėlgi sintezuojanti karibų pučiamuosius su dar alternatyvesniu nei Anties indie roku. Tačiau rodos, jog Lietuvoje BIX‘ai visada ir liko kiek trankoka ir smagia grupele, pagal kurią smagu išgėrus pašokinėti. Atrodo, jog vėliau tokia formulė prilipo ir jiems patiems – „Wor‘suose“ visai netoli jie ir skambėjo, atsimetę nuo varinių garsų. Bandymų pakartoti taip pat neteko girdėti – nebent skaičiuojant kiek nuobodoką ir primityvų fanką, kurio populiariausi atstovai šiandien tikriausiai yra žemaičiai Naktinė Pufaika. Toks ir yra atrodo atgimimo rokenrolas – atitarnavęs, savo kelią nuėjęs jis taip ir neužsiliko lietuviškosios muzikos tradicijoje, užleisdamas vietą vakarietiškoms madoms. Man asmeniškai to tikrai gaila – tiek Anties, tiek Bix‘ų skambėsys buvo kažkas to, apie ką tarpukario Lietuvos filosofai labai svajojo – Rytų ir Vakarų sintezė. doblog.blogas.lt |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
2010 m. balandžio 22 d. 20:20:04
____________________
www.jukebox.lt
2010 m. balandžio 22 d. 20:14:23
Muzikine - new wave, kas ir yra arčiausiai.
____________________
Žmogus - invazinė rūšis
2010 m. balandžio 22 d. 20:13:28
____________________
Žmogus - invazinė rūšis
2010 m. balandžio 22 d. 19:59:55
____________________
www.jukebox.lt
2010 m. balandžio 22 d. 19:51:02
____________________
Žmogus - invazinė rūšis